Viktig å vite før din reise

Badestrender

Særlig i Frankrike og Italia er det vanlig å finne private strender. Der kan du leie solstoler og parasoll mot avgift, og som regel også få kjøpt forfriskninger osv.

I de tilfellene vi angir at det finnes strandservice, mener vi med dette leie av strandplass med 2 solstoler og 1 parasoll. Strandservice tilbys som regel fra midten av mai til midten av september, og kan forhåndsbestilles via Sembo til en fordelaktig pris.

 

Barneseng

På noen innkvarteringer er det mulig å ta med et barn under 3 år i tillegg til maksantallet som oppgis. Hvis det er mulighet for å leie barneseng, fremgår det av beskrivelsen.

 

Bassenger

De åpningstidene som angis, er omtrentlige tider, som kan bli endret beroende på bl.a. vær og antall gjester. Bassengene er som regel stengt om natten, dessuten hender det at de også er stengt under "Siestaen", dvs. mellom 12 og 15. Vi ber deg ha forståelse for disse og andre lokale bassengregler som Sembo ikke har noen innflytelse over. Saltvannsbassenger kan forekomme. Bassenget er oppvarmet hvis det angis i hotellbeskrivelsen og holder da 22 grader eller mer. Barnebassenget kan noen steder være en adskilt del av voksenbassenget.

 

Depositumsavgift

På flere steder er det vanlig med et depositum som betales ved ankomst. Dette står i så fall under beskrivelsen av innkvarteringen. Depositumet, som er utleierens sikkerhet mot skader på inventar og eventuelle ekstraomkostninger, ligger utenfor Sembos ansvarsområde. Depositumet varierer ut fra leilighetens størrelse og standard, og det betales direkte til resepsjonen/nøkkelkontoret,Det kan være  lurt å se bort fra depositumet i reisekassen.Hvis du drar på et tidspunkt eieren ikke har mulighet til å kontrollere leiligheten og/eller ditt forbruk av strøm og vann, kan du be om å få depositumet innbetalt på konto.

 

Dyr og insekter

Maur og kakerlakker kan forekomme selv i de beste hotellene. Informer personalet på hotellet hvis du oppdager uønskede "husdyr" på rommet eller i leiligheten. På de fleste reisemål kan du kjøpe midler mot mygg og insekter på supermarkeder eller apotek. Er du følsom overfor myggstikk, anbefaler vi deg å ta med deg insektsmidler hjemmefra.

 

Forstyrrende lyder

Mange av våre hotell ligger i turistområder der det er folkeliv og aktiviteter på kveldstid. Lydnivåene kontrolleres og godkjennes av de lokale myndighetene, og det er vanskelig for oss å påvirke dette. På hotell med bar eller kveldsunderholdning kan du bli forstyrret av gjester og/eller musikk. Dersom du ønsker en rolig ferie, er det en fordel å velge et hotell der det i hotellbeskrivelsen står at det er stille omgivelser. Du er likevel aldri garantert en ferie helt uten forstyrrelser. Dagliglivet må fungere, og det betyr at det er søppelhentning, vareleveranser etc. 

 

Hotellrom

Dobbeltrom er rom for to personer. Rommet har to enkeltsenger, dobbeltseng eller grand lit, dvs. en 140-180 cm bred seng beregnet for to personer, vanlig i Sør-Europa, blant andre. Noen ganger kan et enkeltrom være et dobbeltrom for eget bruk. Familierom kan være to rom ved siden av hverandre.

Hotellrommene på et hotell kan variere, og interiørbildene anses kun som eksempler.

 

Innsjekking

Din inn- hhv. utsjekkingstid er angitt i reisedokumentene. Sembo garanterer bare ankomst på angitte tider. Ankomst på andre tider forutsetter at du har avtalt dette direkte med resepsjon/nøkkelkontor. Ved store forsinkelser er det fare for at du ikke får adgang til leiligheten/rommet før dagen etter (søndagsstengt forekommer), ev. overnatting på grunn av forsinket ankomst betaler du selv. Mangler det informasjon om innsjekkingstid, kontakt resepsjonen/nøkkelkontoret direkte, telefonnummer finner du på dine reisedokumenter.

Innsjekkingstidene varierer for ulike fergelinjer. Du finner gjeldende innsjekkingstid på www.stenaline.no. Tidene er også å finne i reisedokumentene dine.

Hvis du flyr, anbefaler vi at du kommer på flyplassen ca. 2 timer før avreisetid hvis du skal til en destinasjon i Europa, og ca. 3 timer til øvrige destinasjoner. Husk at det kan være lange køer ved innsjekkingen og sikkerhetskontrollen. Vær oppmerksom på at en del flyselskaper tar ut en avgift ved innsjekking på flyplassen. For nærmere informasjon, se det enkelte flyselskaps hjemmeside. 

 

Internett

Internettoppkoplingen på din feriebolig kan være avgiftsbelagt. Står Internettoppkopling oppført under ”fasiliteter”, betyr det at den finnes i resepsjonen eller i et annet fellesrom. Stena Line tilbyr gratis tilkobling på alle fartøy. Sembo påtar seg ikke noe ansvar for at tilkoplingen fungerer.

 

Kjæledyr

I noen ferieboliger godtas kjæledyr. Ring eller send en e-post til vår kundeservice for nærmere informasjon.

Husdyr som skal være med på fergen må alltid forhåndsbestilles ettersom antall dyr som kan være med ombord er begrenset. Det er alltid dyreeieren som avgjør om dyret er egnet for transport, men Stena Line forbeholder seg retten til å nekte dyretransport hvis forholdene, f.eks. temperatur og bølger, er ekstreme. Dyreeieren er også ansvarlig for at all dokumentasjon for ut- og innreise er i orden. På enkelte fartøy kan hunder tas med på dekk. Bildekket er låst under reisen og tilgang for gjester er ikke tillatt. Eieren er selv ansvarlig for dyret sitt under reisen.Førerhunder er alltid velkomne på alle fartøyene til Stena Line / Scandlines. 

Husdyr kan tas med på flyet, med forbehold om plass.  Vi gjør en forespørsel til flyselskapet, og vi trenger da å vite målene (høyde, lengde, bredde) og vekt på buret, kjæledyret inkludert. Forespørsler kan bare gjøres på eksisterende bestillinger. Sembo refunderer ikke billettutgift hvis forespørsel ikke kan bekreftes. Flyselskapet pålegger en avgift som betales ved innsjekking. Se nettstedet til respektive flyselskap for gjeldende avgifter.

 

Kvalitetsmerking

Symbolet Selected By Sembo er en kvalitetsgaranti som vi i Sembo har introdusert. I dagens store hotelltilbud vil symbolet hjelpe deg til å finne våre spesielt utvalgte boligalternativ.

 

Fem soler: Meget høy klasse.

Fire soler: Høy klasse.

Tre soler: Mellomklasse. Standarden tilsvarer gjennomsnittet på reisemålet.

To soler: Enklere mellomklasse. Standard litt under gjennomsnittet på reisemålet.


Øvrige innkvarteringer i tilbudet vårt er valgt ut av eksterne partnere. I dette tilfellet tilsvarer antall soler den offisielle klassifiseringen.  Alle hotelltekstene er på engelsk og Sembo har ikke gjennomgått tekstene. Kvalitet og innhold ligger derfor utenfor vår kontroll. Utvalget av hotell foretas av våre partnere, og kan variere fra år til år.

 

Leiligheter

De fleste leilighetene har ett eller flere soverom med ordinære senger, pluss et allrom med tre ekstrasenger (som regel sovesofa). Studioer består av et kombinert sove- og oppholdsrom, og har som regel bare en sovesofa. Ekstrasengene har ikke samme komfort som vanlige senger. I noen tilfelle kan ekstrasengene være en del av de ordinære sengene. Angitt antall personer må ikke under noen omstendigheter overskrides. Kommer dere til å bli flere i leiligheten enn det som ble oppgitt i bestillingsøyeblikket, må Sembo meddeles snarest mulig.

 

Du kan gå ut fra at det er kjøkkenutstyr, bestikk og porselen til angitt antall personer i kjøkkenet eller kjøkkenkroken til leiligheten. Men ikke regn med mer. Utrustningen varierer etter land og lokale forhold. Kaffetraktere, brødrister, potetskreller, visp, ostehøvel, etc. er vanligvis ikke inkludert i utstyret. 
Gass er vanlig for ovn og varmtvann. Ta kontakt med resepsjonen / nøkkelkontoret hvis noe mangler eller gassen skulle ta slutt. Forbruksartikler som rengjøringsmiddel, oppvaskmiddel, toalettsåpe og toalettpapir inngår vanligvis ikke ved leie av leilighet. Dersom håndklær inngår i leien, gjelder dette vanligvis ikke badehåndklær. Finnes det balkong, er den som regel møblert.

Leiligheten kan variere, og interiørbildene anses kun som eksempler.

 

Luftkondisjonering

Luftkondisjonering kan være begrenset til visse tider på dagen og til den varmeste perioden. Vanligvis er det et klimaanleggaggregat per rom eller leilighet, men sentralstyrte aggregat forekommer også.

 

Reiseledere

Sembo har ikke noe norsktalende personale på reisemålene. Det er også mulig at personalet som leverer deg nøkkelen, ikke heller alltid snakker engelsk. Vi er overbevist om at du, som oss, anser dette som en del av sjarmen ved å reise på egen hånd. I høysesongen er det reiselederservice, i form av våre Sembo-verter, i Bibione og Caorle på Adriaterhavskysten.

 

Snøgaranti

Snøgaranti gjelder på de destinasjonene som er listet opp i beskrivelsen. I de tilfeller hvor snøgarantien gjelder, hvilket skjer tidligst 48 timer før ankomst, blir kunden tilbudt om mulig en ny innkvartering, alternativt tilbakebetaling av hele arrangementet. Om-/avbestilling skal gjøres hos Sembo, telefon 22 16 51 00, tidligst to døgn (48 timer) før ankomst.

Kunden er selv ansvarlig for å kontrollere om snøgarantien er blitt utløst. Dette kan gjøres via koblingen: http://www.stenaline.dk/faerge/snegaranti-tjek.

Sembo er ikke ansvarlig for kvaliteten på snøen eller vanskelighetsgraden på åpne bakker eller skiløyper. Den aktuelle snøsituasjonen eller antall åpne bakker på bestemmelsesstedet kan ikke tas til grunn for om snøgarantien utløses eller ikke. Sembo tar forbehold om værforandringer i løpet av oppholdet. Et påbegynt opphold kan ikke endres eller refunderes som en følge av endrede værforhold.

 

Rengjøring

I Sør-Europa er kravet til rengjøring annerledes enn det vi er vant til. Under de respektive ferieboligene er det angitt om rengjøringen inngår i prisen, om den må foretas av gjesten eller betales på stedet. I de tilfelle kun sluttrengjøring inngår, gjelder dette avreiserengjøring, uansett oppholdets lengde. Det skal alltid være vasket opp og all søppel skal være tømt når leiligheten forlates. Når rengjøringen foretas av gjesten, skal leiligheten forlates i en slik tilstand at den er innflytningsklar for neste gjest som skal leie. Har du noe å bemerke angående rengjøringen ved ankomst, må resepsjon/nøkkelkontor kontaktes omgående.

 

Turistskatt

På noen destinasjoner tas det ut en turistskatt og / eller miljøavgift. Den fastsettes av de lokale myndighetene og betales per person og dag eller per opphold direkte til resepsjonen / nøkkelkontoret.

 

Underholdning

Underholdning og andre aktiviteter på innkvarteringen er generelt konsentrert i høysesongen, og kan noen ganger oppleves som forstyrrende.  Sembo påtar seg ikke noe ansvar for at enkelte næringsdrivende holder åpent.

 

Vann og varme

Prisen du betaler til oss inkluderer ikke alltid forbruk av strøm, gass og vann. Avgiftene betales i slike tilfeller direkte til resepsjonen / nøkkelkontoret. Det angis i hotellteksten om det er oppvarming. Oppvarming gjennom sentralvarme skjer normalt i perioden november-mars, lokale avvik forekommer. Dersom avgiften beregnes etter målt forbruk, kan vi ikke angi noe beløp. Tilgjengeligheten på elektrisitet kan være begrenset og strømbrudd forekommer.


Verdisaker

Sembo er ikke ansvarlig for tyveri eller innbrudd. Pass på å oppbevare penger og verdisaker på et sikkert sted. Skulle ulykken være ute, vil forsikringsselskapet kreve at det foretas politianmeldelse på stedet. Se over reiseforsikringen din før avreise..
Sembo er behjelpelig med å etterlyse gjenglemte effekter. Vi kan imidlertid ikke garantere at de kommer til rette, eller påta oss ansvar for økonomiske tap.


Annet

Sembo kan ikke gjøres ansvarlig for at restauranter, barer osv. er stengt, eller for ev. stenging av veier, butikker, heiser og lignende, som skulle inntreffe etter at vår informasjon er samlet inn. Vi påtar oss heller ikke ansvaret for andre hendelser som ligger utenfor vår kontroll.
Vi garanterer ikke at ferieboligene er egnet for allergikere og andre spesielt ømfintlige personer, og vi kan heller ikke garantere at en bolig er handikapvennlig.

Sembo påtar seg ikke noe ansvar for tilgangen på oppgitte tilleggsprodukter som leies direkte på hotellet, for eksempel barneseng, luftkondisjonering, safe, TV, parkeringsplass m.v.